Idrottshabitus

För inte så länge sedan påbörjades en delkurs där det handlade om idrott och hälsa i samhället. Begreppet idrottshabitus kom upp. Vet fortfarande inte exakt vad detta innebär men i stort sett så handlar det om hur mkt du idrottar. Ett stort idrottshabitus handlar om att du idrottar mycket helt enkelt och vice versa tror jag iaf. Ja det stora hela stämmer..

Jag sitter idag och funderar på detta igen. Min dag idag har bestått av rätt mycket idrott. Man brukar säga att man jobbar 8 h per dag. Jag har idag varit igång  fysisk aktivit 8,5 h. Orientering 3,5h + friidrott 2h + beachvolley 1,5h + handboll 1,5h. naturligtvis finns det pauser under denna tiden men det finns det på en arbetsplats också..

Vad jag vill komma fram till genom detta vet jag inte men när jag tänkte på det kändes det helt sjukt. Tänk så mkt bättre saker jag kunnat göra i dessa 8,5h istället för att ge min fysiska form en kick i rätt riktning. Jag menar de som håller på så här kan iaf aldrig bli feta. Det är ju bra jag kan äta vad jag vill. Men tänk om jag la lika mycket tid på att egentligen lära mig saker jag har nytta av varje dag. Då skulle jag kunna vinna på jeopardy elller något..

Nej nu blir de svammligt.. över till 2 1/2 men igen.. Kanske se den serien 8,5h timmar i dagem. Eller nej de skulle aldrig funka i längde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0